måndag 16 januari 2012

Kursstart

I dag körde kursen Digitalkultur i humaniora igång på Topelia. Jag gick igenom kursens målsättningar och innehåll och så talade jag lite om bokens betydelse för vår kultur, om den Gutenbergska parentesen. Med racerfart gick jag också igenom Robert Darntons schema över bokens kretslopp. Som en liten illustration på hur en digital publikation kan skilja sig från en traditionell bok hänvisade jag till Sirkka Havus verk Kiehtova kirja. Det kändes som att e-böcker är något vi kan behöva fundera mera på. Många deltagare är det, jätteroligt!

Lätt chockade blev nog en del av studenterna över uppdraget att blogga under kursen. Jag tror och hoppas ändå att de flesta sist och slutligen kommer att tycka att bloggande är en helt trevlig syssla. De som är intresserade av historia brukar ju inte ha så svårt för att skriva, i allmänhet.

2 kommentarer:

  1. Gav studenterna skäl till varför de tyckte att det var [insert adjective here] att blogga?

    SvaraRadera
  2. Faktiskt inte ... Fick endast frågan "På *riktigt*?" Oväntat, kanske mest ... Vet inte, om någon av er studenter läser detta kanske ni kan berätta? :)

    SvaraRadera