måndag 26 mars 2012

Vi övar källkritik

Dagens ämne var källkritik och hänvisningar gällande digitala material. Jag har skrivit om hänvisningar förr här och här.

Poänger jag i dag särskilt försökte understryka var att man ska reflektera över varför man hänvisar, vikten av att beakta materialets (och länkarnas) beständighet och fundera över vad materialet man använder egentligen består av, dvs vad som saknas i det man använder digitalt: Vilket är urvalet jag söker i? är en fråga man bör ställa sig så man söker i en databas. Och förstås vilken behandling materialet genomgått. Vi diskuterade också annan kontextuell information och hur mycket metadata som egentligen borde finnas (det är mycket!), om materialet ska användas i forskningssyfte.

Det enda digitalbaserade material vi tog oss an denna gång var Jaikuarkivet. I realtid fick vi också hjälp på Twitter, stort tack till Joakim Jardenberg och Andreas Holstenson! Nu funkar Jaiku-arkivet så att man ser det ursprungliga datumet för varje inlägg och om man för kursorn över det, får man se den relativa tiden sedan inlägget publicerats.

Nu blir det lite paus i kursen, så jag hoppas mina adepter bloggar flitigt och också läser lite teori till nästa gång, för då ska vi granska mera metodfrågor! Främst på listan Peter Shillingsburgs bok och Luke Tredinnicks första och andra bok om digitalkultur.

2 kommentarer:

  1. Måste man läsa vid eller jobba på en institution för att ha tillgång till databasen med Tredinnics bok. Det är ju liksom bara en pdf, och de vill man ska betala 55GBP för pdf:en. Nu VET jag att bibliotekarier är ett grinigt släkte, *så många gånger man snubblat och halkat till bibblan med en försenad bok och fått böta. (buhu), men kan Parland -fröken (du har blivit UTVALD av mig till min on-line -fröken, hahaha) eller någon annan ge tips om hur man får ta del av boken, dvs känner någon en admin identitet, (vad ska de vara, "som kan ge en tillgång som student (utan att man är en sådan)BARA någon på en "vetenskaplig institution", väl?)
    Håhåjaja, vilja läsa vetenskapliga böcker utan att vilja betala och utan att vara student, DET ÄR FRÄCKT!! En sån hybridvarelse, finns den? SVAR:JA! :)) FAST HÅLL MED OM ATT DET ÄR DYRT ATT KÖPA DESSA DIGITALA PDF:s!!

    SvaraRadera
  2. Orsaken att jag länkade till förlagen var att jag inte ville länka till någon särskild nätbokhandel eller ngt specifikt bibliotek. Om ämnet intresserar kan Tredinnicks böcker nog rekommenderas - att beställa på bibban eller i bokhandeln. :)

    SvaraRadera