söndag 3 februari 2013

Trivia

Nåddes av ett kejdeblogginlägg. Jag brukar oftat ignorera alla former av kejdebrev, men denna gång tänkte jag (som just nu tappert strävar till ett blogginlägg om dagen, som hang around i #blogg100) välja den strategi jag brukar då målsättningen med kejdebrevet är bra, dvs bidra med en insats, men inte bombardera andra.

Förhållningsordern är följande:

A. Tacka den som skickat dig inbjudan att delta.
B. Skicka inbjudan vidare till åtta bloggare
C. Meddela de utmanade
D. Berätta åtta slumpmässiga saker om dig själv


A. Tack till Kaisa Kyläkoski för inbjudan. Hon är en av mina favoritbloggare. Hon bloggar på finska om släktforskning, men om man lite puttar på henne på Twitter på svenska, får man nog svensk text ur henne också.

B. Denna gång anser jag mig ha klarat min andel genom att jag lovar förmedla detta till mina studenter. Om nån av dem vill, är de välkomna att länka till sina eventuella kedjeinlägg nedan i kommentarsfältet (jag misstänker att de kanske inte vill använda sina studiebloggar till detta, men det är förstås okej för mig att göra det). Eftersom jag tänker mig att huvudpointen med denna kampanj är att hjälpa folk att hitta några nya bloggar, ska jag i alla fall här puffa på några som jag gillar (det finns många, många andra bra som jag också följer, men dessa känns särskilt nära hjärtat just nu):

  • av författarbloggar älskar jag särskilt Minna Lindebergs blogg
  • av historiker-debattörer läser jag särskilt noga Charlotte Vainio
  • Nicholas Carr är bättre i sin blogg än i sin bok. Högklassiga diskussioner också
  • Kristina Weimer är en finlandssvensk bibliotekarie värd att läsas
  • världshistoriens bästa hissablogg är förstås Sveaborgsbloggen
  • långsiktigt digtalt bevarande finns på LoC:s blogg och David Rosenthals dito
  • den vetenskapliga bibliotekssektorns bästa i världen är enligt mig John Dupuis

C. Som sagt, jag kvitterar detta med att puffa på mina stackars studenter.

D. Uff. Detta är det värsta. (Ni kan sluta läsa nu ...)

1. Jag är kattmänniska, hellre katt än hund. Just nu har vi två stolliga katter.
2. Jag vägrar julpynta före den 20.12.
3. När jag studerade informationsförvaltning byggde vi en databas som hette Pastamaskinen. Den innehöll pastarecept. Jag tror inte den finns kvar på webben längre.
4. Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja måla och teckna mycket, men jag inser att jag aldrig kommer att hinna göra det tillräckligt mycket för att bli bra. Det harmar mig ibland.
5. Jag är fullständigt rutten på att odla rädisor. Mycket går bra att odla, men jag misstänker det släktet har något personligt mot mig.
6. Jag tror blått är min favoritfärg. Sådan där klar djupblå som himlen blir ibland på kvällen.
7. Åker hellre tåg än buss.
8. Jag hade en mormor som jobbade på telefonföreningen. Vi hade därför trevliga nummer redan på 1970-talet, nummer som jag kommer ihåg ännu idag. Jag tror jag haft samma mobilnummer hela tiden. Men det fick jag först efter att min mommo hade dött.



Foto: Wikimedia Commons

4 kommentarer:

  1. Undrar bara: när har jag sist skrivit om släktforskning...?

    SvaraRadera
  2. :)) Definiera "släktforskning"? Eller "historia", för den delen ...? Jag funderade en stund på hur jag skulle presentera dig bäst men koncist och tänkte att det inte kan vara helt fel, ändå? Personhistoria, kulturhistoria? Jag har själv haft svårt att avgränsa släktforskning, jag har blivit involverad i släktforskarsammanhang, trots att jag egentligen inte alls kan det, tycker jag. Men man har intygat att personhistoria också är släktforskning ....? *suckar litet*

    SvaraRadera
  3. Mange tack (fast hjälp, prestationsångest;-). Jag måste funder på de åtta sakerna, återkommer.

    Några kommentarer på avsnitt D:

    1. Katter är bäst :-)
    2. Jag godtar första advent, men är inte mycket för pynt (eller jul) överlag.
    3. Hehe, mat tycks vara inspirerande. Vi gjorde en om kokböcker.
    4. Jag vet. Så mycket värld, så lite tid.
    5. Rädisor var faktiskt en av de saker som växte allra bäst i vårt stadsodlingsprojekt. Kanske de gillar att växa i säckar?
    6. Det är fint :-)
    7. Trots #HataVR? ;-)
    8. Jag kommer fortfarande ihåg det första tfnnr jag lärde mig utantill. Dels var det enkelt, dels är hjärnan underlig. Och det var förstår före The Shallows-internetet.

    SvaraRadera
  4. Tack, Koko! Trevligt om du nappar på frivilligt!

    SvaraRadera