lördag 25 januari 2014

Mediespråk

Det är väldigt skönt att ibland delta i seminarier bara som åhörare. Det fick jag göra i fredags på Mediespråk 2014 i Vasa. Programmet var högintressant (läs bloggen) och att få höra två av mina favoritförfattare, Jonas Jonasson och Göran Hägg live var jätteroligt. I synnerhet Hägg är en av mina absoluta idoler, hans retorikböcker hör på riktigt till det bästa jag läst i mitt liv. Han är oerhört bildad och klok, tycker jag. Så ni förstår att det inte var så tokigt för mig att få höra honom tala. Att jag dessutom efteråt av en slump hade nöjet att diskutera med honom gjorde inte saken sämre. Det var mycket klargörande att höra hans analyser av t ex italiensk och syrisk politik.

Jens Finnäs var också på plats och talade om ... tadaaa ... datajournalistik. Han lyfte också fram hur viktiga resurser tidningarnas arkiv är. I say no more. Annat än att allt är arkiv. Också den där datan och webbsidan man gjorde på den. Man kan välja att förvalta dem och (kunna) använda dem också i framtiden, eller att strunta i det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar