tisdag 19 maj 2015

Starstruck

I dag är jag lite starstruck: var i morse på samma seminarium som Yrjö Neuvo, som faktiskt verkade just så trevlig som han avporträtterats av Häikiö. Just nu känns det som att det händer så väldigt mycket inom digital humaniora att jag inte ens orkar skriva om ämnet. Då har antagligen en majoritet av mina läsare tröttnat för länge sedan. Hur som helst var seminariet inspirerande och bland andra just Neuvo tyckte att här behöver minsann mera seminarier! Metadata rules. Eero Hyvönen ångar på och i förbifarten nämnde Heli Kautonen från Finna, att man snart kommer att länka upp sig på den semantiska webben!

Dessutom kom det mera info om Digital Humanities Hackathonets resultat, lönar sig att kolla in! Fast jag håller ju inte alls med Mikko, visst kommer digital humaniora att rädda världen!

Det hände mycket annat roligt och spännande också, men det får jag återkomma till lite senare ...




2 kommentarer:

  1. Oj, jag sade att jag är optimistisk, men du, Jessica, tog den kanske för kraftigt. :) Eller det beror på hur man definierar ‘snart’ eller ‘semantiska webben’… Enligt Finnas projektplan för detta år ska vi förklara möjligheter och testa, hur ontologier och länkad data kan användas i Finna. Målet är att anrika indexen och sökresultaten, eller funktionaliteten i allmänhet. Naturligtvis det ska vara Finto som vi börjar med. Men när nån av detta fungerar, det kan jag inte ännu profetera.
    Finnas sista projektplan kan läsas här: https://www.kiwi.fi/pages/viewpage.action?pageId=36897223

    SvaraRadera
  2. Tack, Heli! Jo, jag övertolkade kanske lite vad du sade. Ledsen för det. Det är ett stort projekt som kräver många steg, säkerligen, och mycket testande, men det är alldeles superfint att ni gör det! Mycket värdefullt!

    SvaraRadera